Deze website helpt je op weg met meditatie en mindfulness

Mediteren met kinderen. Tips en geschikte meditaties

 

Heel erg leuk dat je je kind wilt betrekken bij het mediteren!
Hier vertel ik je waar je op moet letten en wat voor leuke meditaties er zijn!

Voorbereiding


Aandachtsboog

Kinderen hebben een relatief korte aandachtsboog. Dat houdt in dat ze maar kort hun aandacht ergens op kunnen richten. Dat is geen probleem, maar handig om je bewust van te zijn als je samen wilt mediteren.

Het is dus van belang dat er momenten zijn dat de aandacht weer even gegrepen wordt. Een hele tijd stil zitten en mediteren zonder geluid, opdracht of een timer is dus geen goed idee. Kies daarom een geschikte oefening uit. Die vind je hieronder.


Maak het leuk

Probeer er echt een leuk moment voor jullie beiden van te maken. Bijvoorbeeld door te proberen in een goede meditatiehouding te gaan zitten. Het kan al een hele uitdaging zijn om in een mooie lotushouding te zitten. Kinderen zijn vaak heel lenig, dus misschien gaat het hem of haar wel gemakkelijk af!

Wat je ook kunt doen is er voorwerpen zoals een meditatiekussen of boeddhabeeldje bij betrekken. Zo maak je het interessant en heb je iets om de aandacht op te vestigen.


Bespreek wat er gaat gebeuren

Voordat je begint is het belangrijk om goed uit te leggen wat jullie gaan doen.  Ook is het fijn om even te vertellen wat je kind kan verwachten.

Het doel is om even niet druk te denken, maar bijvoorbeeld op je ademhaling te letten. Afhankelijk van welke oefening je gaat doen.
Leg uit dat jullie gewoon samen stil gaan zijn. Dat jullie je ogen dicht gaan doen, maar niet gaan slapen.

Tijdens het mediteren gaan er gedachten in je op komen. Misschien wel over dat je liever iets anders wilt gaan doen. Probeer dan gewoon te blijven zitten en te kijken of die gedachten ook weer weg gaan.


Hoe ging het?

Na de meditatie kun je bespreken hoe het was. Wat voor gedachten er langskwamen en of jullie iets gemerkt hebben. Bijvoorbeeld dat het heerlijk rustig en stil was, of bijvoorbeeld dat je binnen de vogeltjes van buiten kon horen.

Vogelzang


Geschikte oefeningen


Geleide meditatie

Een geleide meditatie is heel geschikt om met een kind te doen. Je kunt dan gezellig samen luisteren naar de vertelstem. En doordat je aandacht vereist is raak je niet snel afgeleid.

Er zijn veel korte fantasieverhalen beschikbaar via youtube. Het kanaal van The Honest Guys heeft bijvoorbeeld wandelingen door een hobbitlandschap uit de Lord of the Rings, of een ruimtereis waar je naar de sterren gaat kijken.


Meditatiemuziek

Meditatiemuziek kan er voor zorgen dat jullie rustig kunnen luisteren en minder snel afgeleid raken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om naar kalmerende regen of vogelgeluiden te luisteren. Ook rustige muziek is erg geschikt. Je kunt het allemaal gemakkelijk op youtube vinden.


Ademhalingsoefeningen

Doe eens samen ademhalingsoefeningen. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om samen 10 keer diep in en uit te ademen. Ook kun je zo luid ademen dat je kind het kan horen. Die kan dan meedoen op jouw ritme.

Ik heb verschillende ademhalingsoefeningen beschreven in mijn artikel ademhalingsoefeningen voor ontspanning en meditatie.


Meditatief wandelen

Lukt het niet om stil te zitten of een geschikte plek in huis te vinden. Of wil je eens wat anders proberen. Ga dan eens meditatief wandelen. Je kunt bijvoorbeeld plannen om rustig te wandelen en te kijken wie het eerst een vogel hoort fluiten. Hiervoor moet je beide met je aandacht in het moment zijn. Anders mis je het geluid tussen alle andere geluiden buiten.

Ook kun je voorstellen om op zoek te gaan naar een mooie bloem. Door rustig in een park of bos te lopen en je aandacht te vestigen op het zoeken van een bloem ben je met je aandacht in het moment. Hierdoor raak je minder snel verzonken in gedachten.

Wandelen

Meditatie apps

Tegenwoordig kun je alles via een app doen. Ook mediteren.  Van een app worden kinderen al gauw enthousiast, want het lijkt meteen een spelletje. 

Een goede app kan een hoop bieden. Bijvoorbeeld:

• verschillende meditaties naar jullie behoeften

• uitleg waarom je gaat mediteren en wat jullie te wachten staat

• afwisseling en routine door een meditatiereeks te volgen


Voor de beste beschikbare apps kun je het beste mijn artikel De beste apps voor meditatie en mindfulness.


Je eigen mindset is belangijk

Jouw mindset is belangrijk. Als je zelf ontspannen bent en rust uitstraalt beïnvloed je de sfeer zó dat het voor jullie beiden gemakkelijker wordt.

Zorg ervoor dat je niet iets wilt bereiken. Er is niks goed of fout. Als je alleen maar voorbereidingen doet en nauwelijks aan mediteren toekomt is er niks aan de hand. Je hebt toch even samen je aandacht aan het moment gegeven.


Meditatieruimte inrichten

Nog iets leuks waar je je kind bij kunt betrekken is een meditatiekamer inrichten. Bijvoorbeeld door een mooi kleed neer te leggen en de kamer in te richten met planten en een Boeddhabeeld. In mijn artikel Thuis je meditatieruimte inrichten lees je er alles over.