Deze website helpt je op weg met meditatie en mindfulness

Wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness? – uitleg en oefeningen

Mindful zijn houdt in dat je iets met aandacht doet. Dat je niet met je hoofd ergens anders zit dan bij je taak.

Je geeft dan al je aandacht aan wat je op dit moment aan het doen bent. Ook de gewone alledaagse dingen, zoals het drinken van een kopje thee.

Mindfulness is aandacht

Mensen zijn vaak ontzettend druk in hun hoofd. Ze piekeren over die aankomende deadline en gaan hun to-do lijstje nog eens af. Hierdoor gaat het huidige moment verloren. Je kop thee is op zonder dat je het gemerkt hebt.

Door mindful te zijn geniet je van de kop thee die je nu aan het drinken bent zonder af te dwalen met je gedachten. Je geeft je aandacht aan de warmte van de kop in je handen en de geur en smaak van de thee. Je geniet even van de rust die het brengt.

Door het beoefenen van mindfulness ervaar je minder stress, pieker je minder en kun je productiever werken. Daarnaast geldt:


Want meditatie is het doen van een oefening waarbij je heel mindful bent. Een oefening waar je de tijd voor neemt en waar je even voor gaat zitten. Een oefening waarbij je oefent met aandacht. Ofwel met mindful zijn.

Mediteren

Mediteren is het oefenen met aandacht in plaats van het toepassen ervan in het dagelijks leven. Als je mediteert ga je even echt zitten voor je oefening.

Hiervoor zijn veel verschillende methoden. Je kunt bijvoorbeeld je aandacht oefenen door op je ademhaling te letten, of door te proberen je hele lichaam tegelijk te voelen.

Door regelmatig te mediteren wordt je steeds beter in je aandacht vasthouden. Je raakt dan minder snel in gedachten verzonken. Omdat je sneller door hebt dat je gedachten je meesleuren.

Als je regelmatig mediteert wordt het steeds makkelijk om in het dagelijks leven mindful te zijn.

Wat is het verschil nou precies?

Met mediteren oefen je met het observeren van je gedachte en gevoelens. Ook oefen je met het geven van aandacht. Vooral met het niet geven ervan aan je gevoelens en gedachten.

Mindfulness is het toepassen van deze kunst. Het in de praktijk gebruiken van je nieuwe vaardigheid om je aandacht volledig te geven aan datgene waar jij voor kiest.

Meditatie is de oefeningen. Mindfulness het resultaat


Mindfulness toepassen

Mindful zijn houdt in dat je iets met aandacht doet. Dat je je niet laat afleiden tijdens je taak, tijdens het eten, of als je met iemand praat. Met afleiden bedoel ik afleiding door je gedachten. Als je mindful bent ben je helemaal alert en ben je niet in gedachten verzonken.

Het houdt dus in dat je jouw vermogen tot focussen en aandacht geven toepast. Dit kan je heel veel rust geven en laat je de mooie kleine dingen van het leven zien die je anders over het hoofd ziet.

Echt mindful naar iemand luisteren is iets heel waardevols wat je voor iemand kan doen. Je geeft die persoon dan al je aandacht. Zonder dat je in de rede wilt vallen of zelf aan het woord wilt zijn.

In mijn artikel 8 makkelijke mindfulnessoefeningen voor thuis heb ik de fijnste mindfulnessoefeningen voor je op een rijtje gezet.

Wat bereik je door te mediteren?

Uiteindelijk leidt meditatie er toe dat je makkelijker en vaker mindful bent. Er zijn dan veel dingen die positief veranderen. Hier zomaar een aantal dingen die voor je kunnen veranderen:

  • Je bent iemand die graag aan het woord is maar nu heb je meer oor voor wat een ander te vertellen heeft.
  • Je zelfbeeld wordt erg bepaald door jezelf te vergelijken met anderen. Dit weet je nu lost te laten en je kunt wat meer tevreden zijn met jezelf.
  • Je merkt dat je je soms zomaar even heel gelukkig voelt en er een glimlach op je gezicht verschijnt. Zonder duidelijk aanleiding.
  • In plaats van altijd naar een leuk moment toe te leven (wat dan vaak tegenvalt) wordt je beter in het genieten van de kleine dingen.
  • Je bent geneigd om pessimistisch te zijn maar bent nu steeds vaker optimistisch.
  • Je leert dat je niet altijd iets hoeft te doen. Je mag best eens even niks doen.
  • Je ontdekt dat het leven eigenlijk gewoon een spelletje is. Je gaat het leven wat minder serieus nemen.
Schommelen in de zon

Meditatieoefeningen

Bekende meditatieoefeningen zijn onder andere:

Ademhalingsmeditatie. Hierbij doe je niks anders dan ademhalen en het je volle aandacht geven. Je observeert je ademhaling zonder het te beïnvloeden.

Bodyscan. Hierbij geef je je aandacht aan je lichaam. Je voelt je voeten, je handen, je gezicht, en uiteindelijk je hele lichaam.

Geleide meditatie. Hierbij geef je je aandacht volledig aan het verhaal dat de vertelstem verteld.

In mijn artikel 6 gemakkelijke meditatieoefeningen voor thuis vind je meer fijne meditatieoefeningen.

Hoewel mindfulness er vooral op gericht is dat je in het moment leeft en je aandacht en focus kunt behouden gaat meditatie nog een stap verder.

Het eigenlijke doel van meditatie

Naast het vinden van rust en de positieve veranderingen die kunnen voorkomen als je regelmatig mediteert, heeft meditatie eigenlijk één echt doel. Dat is ontwaken. Het ontwaken van een hoger bewustzijn in jezelf.

Misschien heb je het al eens gemerkt, of ontdek je het wanneer je gaat mediteren. Jij bent niet jouw gedachten. Het is meer alsof je jouw gedachten hébt en dat jij daar achter zit.

Je realiseert je soms ineens dat je aan het denken bent. Je bent dan niet meer in je gedachten verzonken, maar je ontwaakt. Aan het begin is dit waarschijnlijk maar kort, maar je zult merken dat je steeds vaker opmerkt dat je in gedachten verzonken was. Je kunt dan langer bewust zijn van je gedachten of zelfs helemaal geen gedachten produceren. Een hoger bewustzijn komt dan in je naar boven.

Iemand die helemaal ontwaakt is wordt ook wel verlicht genoemd. Als je meer wilt weten over wat verlichting is kun je mijn artikel erover lezen.

Je ware zelf ontdekken

Er wordt gezegd dat je via meditatie je ware zelf kunt ontdekken. Dit houdt in dat je je ego kunt leren loslaten. Dat je niet meer handelt vanuit je ego. Dat wil zeggen, vanuit het beeld dat je hebt van jezelf en de behoeften die hieruit voort komen. Ik bespreek de ego wat uitgebreider in mijn artikel over het boek de kracht van het nu.