Deze website helpt je op weg met meditatie en mindfulness

Wat zijn de voordelen van meditatie?

Kind in meditatiehouding

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het doen van meditatie- en minfulnessoefeningen veel voordelen heeft. Zo helpen deze oefeningen onder andere bij het verminderen van depressie, stress, en pijn-ervaring. Ook heeft het een positief effect op je kwaliteit van leven. Je voelt je meer tevreden en vergeeft mensen sneller.


De voordelen van meditatie

Door het doen van meditatie krijg je minder last van:

  • Stress

  • Depressieve gevoelens

  • Woedeaanvallen

  • Je zorgen maken

Andere dingen worden juist beter, zoals:

  • Empathie

  • Vergevingsgezindheid

  • Tevredenheid

  • Kwaliteit van leven

  • Focus

  • Aandacht vasthouden

  • Je gevoel van spiritualiteit


Meditatie zorgt er ook voor dat mensen minder snel oordelen en dat ze leren om minder reactief te zijn.


Wat doe je precies met mediteren waardoor er zoveel verandert?

Meditatie is eigenlijk een aandachtsoefening. Je oefent met aandacht geven aan je lichaam en je gedachten. En door vaker te oefenen met aandacht wordt je er beter in. Je kunt beter focussen en je kunt langer je aandacht vasthouden.

Tijdens mediteren ontdek je dat de gevoelens en gedachten die in je opkomen ook weer weg gaan. Dat je er niet altijd wat mee hoeft te doen.

Je leert als het ware de gevoelens en gedachten die in je opkomen te betrappen. Wanneer je ze op tijd betrapt kun je er voor kiezen om je er niet door te laten leiden. Je krijgt meer controle over jezelf. Zo krijgen stress, zorgen, woede of depressieve gevoelens minder grip op je.

Doordat je meer controle hebt over je eigen gevoelens en gedachten veranderd jouw beeld van anderen. Want wanneer zij handelen vanuit bijvoorbeeld stress of woede wordt je je daar heel bewust van. Je ziet dat de ander even niet zichzelf is. Hierdoor voel je empathie voor deze persoon. En ben je eerder geneigd om vergevingsgezind te zijn.

Happy place


Hoe vaak moet ik mediteren?

Het is dus wetenschappelijk bewezen dat mediteren je kwaliteit van leven verhoogt! Maar hoe vaak en hoe lang moet je dan mediteren om de effecten te ervaren?

Eigenlijk ervaar je al best wel snel de positieve effecten! In de eerste maand dat je begint met meditatie kun je al een flinke dosis voordelen verwachten. Ook zouden stress en pijnervaring moeten afnemen. Hiervoor is het wel nodig dat je elke dag echt even de tijd er voor tijd neemt.

Hoe pak je het aan?

Voor je meditatie kun je het beste een wekker zetten en een rustig plekje zoeken. Probeer gewoon met 5 minuutjes per dag te beginnen.

Je kunt het wat langer proberen als je merkt dat je het prettig vind. Of als je na 5 minuten nog niet het gevoel hebt tot rust gekomen te zijn. Als je wat langer mediteert zul je eerder de effecten opmerken.

Ik vind het zelf best lastig om langer dan 10 minuten te mediteren. Dan ben ik allang weer afgeleid door mijn gedachten. Daarom zet ik graag de wekker voor 15 of 20 minuten. In die tijd bereik ik vaak wel het punt waarin ik echt rust vind.

Om de positieve effecten van je oefeningen te behouden moet je ze regelmatig blijven doen. Probeer om je oefeningen in je routine te verwerken. Bijvoorbeeld elke ochtend een paar minuten voordat je aan je dag begint. Of juist na je werkdag om even bij te komen.

Je eerste oefening

• Zet je timer voor 5 minuten

• Maak het jezelf gemakkelijk door ontspannen rechtop te gaan zitten

• Sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling

• Observeer je ademhaling, maar beïnvloed het niet

• Geniet van de rust en ontspanning

• Als je afgeleid raakt breng je je aandacht weer terug naar je ademhaling

Meer gemakkelijke oefeningen vind je in mijn artikel Meditatieoefeningen voor beginners.

Is meditatie niet gewoon een vorm van ontspanning?

Er is inderdaad onderzocht of ontspannen niet gewoon net zo goed werkt als mediteren. Maar nee, mediteren heeft duidelijk een sterker effect op de eerder genoemde effecten! Zelfs vergeleken met sporten of het opwekken van positieve gedachten bleek meditatie effectiever.

Ook heeft de wetenschap aangetoond dat door het beoefenen van meditatie de hersenactiviteit positief veranderd.

Steeds meer mensen doen aan meditatie

Het wordt steeds normaler om aan meditatie te doen. Dat is prettig want veel mensen ervaren dat het positieve effecten heeft op hun leven. Ook wordt er steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de voordelen ervan. Zo leren we meer over de effecten van deze oefeningen op ons lichaam en geest.

Zelfs de Dalai Lama heeft gezegd dat hij de wetenschap over meditatie inspirerend vind. En dat het hem helpt om ‘s ochtends uit bed te stappen om te gaan zitten voor zijn meditatie 🙂