Deze website helpt je op weg met meditatie en mindfulness

Mindfulness in het dagelijks leven – 10 kenmerken van mensen die mindful leven

Vijf kleurrijke paardebloemen, wit, geel, blauw, groen en paars.Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik niet erg mindful ben. Maar waaraan is dat eigenlijk te merken? Wat doen mensen die mindful zijn anders in het dagelijks leven?

Volgens mij onderscheiden mensen die zeer mindful leven zich door de volgende 10 dingen:

  1. Ze gebruiken dagelijkse taken als kansen om mindful te zijn

Veel dingen die je doet in het dagelijks leven doe je op de automatische piloot. Bijvoorbeeld de afwas doen of traplopen. Je bent ondertussen met je hoofd heel ergens anders. Vaak bij zorgen die je hebt. Door juist bij deze simpele taken je aandacht te geven wordt je beter in mindful zijn. Dan wordt het uiteindelijk ook makkelijker om mindful te zijn tijdens taken die meer aandacht vergen dan de afwas.

  1. Ze nemen hun gedachten niet zo serieus

Veel van je gedachten zijn in de vorm van zorgen, het overdenken van problemen of een negatief zelfbeeld. Ze komen voort uit het idee dat je ‘niet goed genoeg’ bent. En het kan moeilijk zijn om je hier niet in mee te laten voeren.

Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je in het openbaar vervoer zit en je mensen hoort lachen. Het lijkt wel of ze soms even naar jou kijken en dan weer extra moeten lachen. Net alsof ze jou uitlachen. Je begint dan steeds meer dingen te verzinnen die er mis met jou zouden kunnen zijn. Zit mijn haar niet goed? Staat mijn gulp open? Lachen ze om mijn neus?

Je hebt dit vast wel eens gehad. Er is eigenlijk helemaal niks aan de hand (de kans dat ze om jou lachen is wel erg klein) en toch overtuigen je hersenen je er van dat ze jou uitlachen en dat er van alles mis met je is.

Door meer afstand te nemen van je gedachten, ze als het ware niet zo serieus te nemen, verliezen ze hun macht over je. Het wordt dan makkelijker om je gedachten niet altijd te ‘geloven’.

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan…

Ik heb ooit geleerd om mijn gedachten een naam te geven. Zo kun je over je gedachten spreken alsof het niet over jou gaat. Dus bijvoorbeeld: ‘Henk’ zegt weer eens dat ik niet goed genoeg ben…’ Zo creëer je direct afstand. Het gaat niet over jou, maar die vervelende Henk zit je weer van alles wijs te maken. Hopelijk wordt het hierdoor makkelijker om je minder van je gedachten aan te trekken.

  1. Ze ontkennen niet dat ze gevoelens en emoties hebben

Je kunt je gevoelens niet uitzetten. Wel kun je ze wegstoppen en negeren. Het is bijvoorbeeld bij mannen heel normaal om je gevoelens niet te uiten. Om deze weg te stoppen. Gevoelens als compassie of verdriet worden als niet mannelijk gezien. En het wordt gezien als stoer om deze niet te tonen. Terwijl het juist ontzettend veel moed vergt om je (zogenaamde) zwaktes te tonen. Het is veel moeilijker om te zeggen dat je ergens om geeft dan om je schouders op te halen en de andere kant op te kijken.

Door te erkennen voor jezelf dat je gevoelens en emoties hebt, en er over te praten met bijvoorbeeld je partner, zorg je er voor dat je meer jezelf kunt zijn. Het opkroppen van gevoelens en emoties kan zelfs zorgen voor lichamelijke klachten en slechter slapen.

Ook het accepteren van negatieve emoties is erg belangrijk. Het is immers niet mogelijk om altijd vrolijk en gelukkig te zijn. Door negatieve emoties weg te stoppen blokkeer je juist je mogelijkheid om gelukkig te zijn. Gelukkig zijn is namelijk voor een groot deel acceptatie van dingen en gebeurtenissen zoals ze zich voordoen. Zonder dat je je er tegen probeert te vechten.

  1. Ze realiseren zich dat alles tijdelijk is

Mensen hechten vaak veel waarde aan spullen of aan een bepaalde status die ze hebben. Het is dan ook vrij normaal dat ze als de situatie veranderd, of als bijvoorbeeld dat waardevolle horloge stuk gaat, ze het gevoel hebben dat er iets van henzelf weg is. Het kan zelfs zo zijn dat mensen een proces doorgaan vergelijkbaar met rouwen.

Maar alles in het leven gaat een keer voorbij. Er komt een tijd dat je dingen moet loslaten. Als je je altijd bewust bent van het feit dat dingen tijdelijk zijn, dat verandering onvermijdelijk is, wordt het gemakkelijker om er minder waarde aan te hechten. Je verliest dan niet je gevoel van eigenwaarde als er iets verandert in je leven. Uiteindelijk is er helemaal niets dat jou, je ware zelf, kan veranderen.

  1. Ze doen maar 1 ding tegelijk

Veel mensen proberen productiever en efficiënter te zijn door meerdere dingen tegelijk te doen. Dit lijkt misschien slim, maar uit onderzoek blijkt dat je niet sneller dingen voor elkaar krijgt. Juist door al je aandacht aan één ding te geven werk je veel beter. Je werkt dan nauwkeuriger en sneller en produceert een hogere kwaliteit. Ook is het voor je hoofd prettiger omdat je je aandacht niet hoeft te verdelen.

  1. Ze nemen regelmatig pauze

Regelmatig pauze nemen is cruciaal bij het behouden van je focus. Als je even minder productief bent, kun je beter even afstand nemen van je taak (misschien even kort mediteren?) en later weer fris verder gaan in plaats van dat je aan een andere taak gaat werken.
Misschien ken je de term pomodoro. Dit is de naam van een methode waarbij je nooit langer dan 25 minuten achter elkaar werkt. Je neemt na elke 25 minuten een korte pauze van zo’n 3 minuten. De naam pomodoro komt van de kookwekker van de bedenker van de pomodoro techniek (die telkens op 25 minuten ingesteld werd). Deze leek namelijk op een tomaat.

  1. Ze zijn volledig aanwezig als ze luisteren

Vaak luister mensen niet écht naar wat iemand anders te zeggen heeft. Dat wil zeggen, hun aandacht is niet volledig gericht op die persoon. Ze zijn ondertussen heel ergens anders met hun hoofd. Of zelfs bij hetzelfde onderwerp, maar wachten eigenlijk tot de ander uitgepraat is zodat ze zelf kunnen gaan praten. Ze luisteren als het ware om te antwoorden, in plaats van om te begrijpen wat de ander te zeggen heeft. Slechts uit beleefdheid laten ze de ander praten, terwijl ze eigenlijk zelf aan het woord zouden willen zijn.

Probeer eens écht te luisteren als iemand praat. Met als doel om te begrijpen wat de ander te zeggen heeft. Echt luisteren en echt aanwezig zijn is iets heel waardevols wat je iemand kunt geven.

  1. Ze denken na over wat ze eten

De meeste mensen eten alles wat hen aangeboden wordt en wat lekker smaakt. Ongeacht of dit goed is voor hun gezondheid of na te gaan wat voor effect de productie er van heeft. Als je meer mindful wordt zul je wellicht eerder stil staan bij wat je eigenlijk aan het eten of drinken bent. En of je dit eigenlijk wel wilt consumeren. Misschien sta je eigenlijk helemaal niet achter de manier waarop datgene geproduceerd wordt. Of je doelen zoals afvallen of geen dierenleed veroorzaken staan haaks op je keuzes. Door meer aandacht te geven aan wat je eet kun je er ook meer van genieten en het meer waarderen.

  1. Ze zorgen goed voor zichzelf en hun lichaam

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, net als bewegen en mediteren (lees mijn artikel de voordelen van meditatie en mindfulness). Toch worden deze dingen vaak niet zo serieus genomen. Voor veel mensen is gezond eten meer een teken dat het eten niet lekker is dan dat het nu echt een positief effect heeft op hoe je je voelt. Toch is het echt zo dat je gezondheid veel te maken heeft met je levensstijl. Je krijgt echt energie van fruit eten en van bewegen. En je immuunsysteem wordt sterker als je meer vezels (ofwel planten) binnen krijgt. Door goed voor jezelf te zorgen kun je echt wat doen aan je gezondheid. Aan je gewicht, je energie niveau en je afweersysteem.

  1. Ze mediteren regelmatig

Met mediteren oefen je met bewustzijn door er even helemaal voor te gaan zitten. Je doet niks anders dan oefenen met in het nu zijn. Al je aandacht gaat naar je meditatieoefeningen. Bijvoorbeeld naar je ademhaling of de geluiden om je heen. Door regelmatig te mediteren, ook al is het maar een paar minuten per dag, zul je al merken dat het veel voordelen heeft. In mijn artikel Dit zijn de voordelen van meditatie en mindfulness ga ik hier dieper op in.
Lees meer over mediteren in mijn artikel Wat is meditatie? Of ga aan de slag met 6 meditatie oefeningen voor thuis.

Ik hoop dat je er wat mee kunt!