Deze website helpt je op weg met meditatie en mindfulness

Mediteren in de natuur – tips per natuurgebied en seizoen

De natuur heeft van zichzelf al een kalmerend effect. Het is er rustig en er is heerlijk frisse lucht. Het is de ideale plek voor een meditatie.

Elk natuurgebied en seizoen is uniek en er zijn verschillende meditaties en aandachtsoefeningen die je kunt doen.

Algemene oefeningen voor in de natuur

Luisteren

Er is vaak ontzettend veel geluid om je heen in het dagelijks leven. Veel hiervan gaat volledig langs je heen omdat je inmiddels geoefend bent om niet alle prikkels op te vangen. In de natuur wil je juist wel alle geluiden opvangen omdat ze juist mooi en rustgevend zijn. Je moet even bewust je aandacht richten op de geluiden om je heen om er van te genieten.

Probeer je aandacht te geven aan zowel deze geluiden als aan je eigen aanwezigheid. Probeer dus niet volledig op te gaan in het luisteren, maar blijf je tegelijkertijd bewust van je eigen lichaam. Zo blijft je aandacht in het nu, en is het makkelijker om niet met je gedachten af te dwalen.

Wandelen is beter dan fietsen

Wandelen is in veel opzichten een beter idee dan fietsen. Het is een rustiger tempo waardoor je meer om je heen kunt kijken. Niet alleen hoef je niet te letten op het fietsen, je kunt ook makkelijker even stilstaan. Je kunt een vogel volgen die voorbij vliegt en naar de lucht, de wolken en de boomtoppen kijken zonder dat je dreigt van je fiets te vallen.

Wandelen op blote voeten

Op blote voeten lopen is een bijzondere ervaring omdat je het niet vaak doet. Veel van je aandacht zal getrokken worden naar het gevoel in je voeten. De temperatuur en structuur van de aarde, het zand of de planten waar je op staat. Misschien is het even wennen, maar het voelt uiteindelijk heerlijk vrij, en het leidt je aandacht af van je gedachten naar je lichaam. Zo ben je heerlijk in het moment.

Drukte in de natuur

Is het druk met mensen en bijvoorbeeld honden? kijk dan of je een plekje kunt vinden om de honden te observeren. Je zult zien dat ze heerlijk enthousiast en speels zijn. Ze zijn volledig aan het genieten van het moment.

Laatst zag ik een hond met een bal. Deze dreigde afgepakt te worden door zijn baasje. De hond was hier duidelijk niet blij mee en probeerde de bal te verdedigen. Hij gromde licht en dook ineen omdat hij zijn bal niet wilde afstaan. Dat lukte niet en zijn baasje kreeg de bal toch te pakken.

Wat mij bijzonder opviel was dat de hond direct volledig van humeur leek te veranderen. Van half grommend en verdedigend naar maximaal enthousiasme. De nieuwe situatie was dan ook dat zijn baasje de bal elk moment kon gooien.

Heerlijk hoe zo’n hond zich direct aanpast aan de nieuwe situatie. In plaats van teleurgesteld of boos te zijn, was hij helemaal enthousiast. Daar kunnen mensen nog wat van leren!


Meditatieoefening in het bos

Het bos is een van de fijnste plekken om tot rust te komen en meditatie- of aandachtsoefeningen te doen. De frisse lucht en de rust maken het een plek waar je vanzelf al ontspant en rustiger gaat ademhalen.

Zoek een plekje waar je prettig kunt zitten en je aandacht kunt geven aan wat er om je heen te zien is.

Er is van alles te zien en horen als je goed oplet

Het bos bruist van het leven als je goed oplet. Vogels zijn gemakkelijk op te sporen door op hun gezang af te gaan, maar als je echt goed oplet vliegt er van alles zoemend voorbij. Sommige insecten zoals kevers en vlinders zijn echt prachtig!

Planten hebben vaak allemaal net een andere kleur. Boombladeren, struiken en mos hebben allemaal een verschillende tint groen, en als je in de herfst komt is het helemaal prachtig in het bos!

Licht dat door de bomen schijnt is ook prachtig en echt de moeite waard om voor te gaan zitten en te bekijken.

In het bos zijn veel rustige geluiden waar je je aandacht aan kunt geven. Het geluid van zingende vogels werkt uitzonderlijk ontspannend. Maar ook het geluid van de wind tussen de bomen of het knisperen van bladeren onder je voeten is heel geschikt om je aandacht op te vestigen.

Bewustzijnsoefening in het bos

De volgende oefening helpt je om echt in het moment te zijn.

Zoek een mooie boom uit en doe niets anders dan hem 2 minuten lang observeren. Probeer geen commentaar te geven in gedachten. Ook geen positief commentaar. Observeer de boom, erken dat de boom er is en waardeer dat hij er is.

De boom straalt een enorme rust uit. Hij is niet aan het denken en maakt zich nergens zorgen over. Hij is heerlijk aan het zijn. En jij bent dat op dat moment ook!

Aan zee

Op het strand aan zee is een geweldige plek voor aandachtsoefeningen. Er zijn veel dingen die de moeite waard zijn om even echt van te genieten:

De geluiden van de golven en de meeuwen zijn heerlijk om naar te luisteren en worden dan ook veel gebruikt in geleide meditatie filmpjes. Je kunt heerlijk je ogen te sluiten en je aandacht richten op het geluid van de branding.

De prachtige luchten met wolken en zonnestralen zijn uniek voor de zee en super geschikt om van te genieten door op je rug in het zand te gaan liggen. Ook de zoute geur aan de lucht is heerlijk!

Met je handen of blote voeten door het zand is ook heerlijk. En als je wilt kunt je ook even pootje baden!


Slecht weer is ook wel eens lekker

Als het koud en guur is op het strand is het alsnog fijn om even uit te waaien. Kleed je goed aan en probeer te genieten van de ruigheid van de natuur. Van het geweld van de golven en de voorbijrazende wolken. Zie het zand stuiven en mooie patronen maken. En warm even lekker op bij een strandtent door met een warm drankje bij het haardvuur te gaan zitten.

Seizoenen

Winter

De winter kan ontzettend mooi zijn. Als er sneeuw is gevallen ziet de wereld er heel bijzonder uit. Wanneer je dan de natuur in gaat zie je het helemaal goed. Een enorm wit landschap met sneeuw op de boomtakken is een van de mooiste aangezichten.

Maar ook als het niet gesneeuwd heeft geeft de kou een bepaalde frisheid aan de lucht. Het is heerlijk om even een meditatieve wandeling te maken door een bosrijk gebied in de winter. Je kunt dan gemakkelijker je aandacht geven aan je ademhaling omdat deze door de kou een stuk intenser is dan normaal. Ook is het fijn om te luisteren naar het geluid dat je smaakt door met je schoenen door de sneeuw te lopen.

Herfst

De herfst is misschien wel het mooiste seizoen. Alle bladeren veranderen langzaam van kleur en dat geeft een prachtig gezicht. Helemaal in het bos.

Daarnaast is de herfst het seizoen van de paddenstoelen. Ga het bos in en kijk om je heen of je ze kunt vinden. Je vind ze voornamelijk op dood hout, dus kijk uit naar boomstronken of grote takken die al een tijdje liggen. Je zult je verbazen hoeveel mooie en verschillende paddenstoelen je soms kunt zien!

Deze foto heb ik genomen in Rotterdam aan de kralingse plas


Lente

De lente brengt oneindig veel om van te genieten in de natuur. De kleuren, geuren en temperaturen zijn allemaal heel geschikt om je aandacht aan te geven als meditatieoefening. Ook vogelgeluiden en het gezoem van insecten zijn ideaal om tijdens het mediteren op te letten.

Tijdens de lente vind ik het heerlijk om aan het water te gaan zitten en te kijken wat er allemaal gebeurd. Misschien zie je wel een kikker of een vis! Of je ziet een libelle voorbij vliegen of een fuut uit het water omhoog komen. Ook gaan veel vogels hun nestje bouwen, dus je ziet vaak bijvoorbeeld een meerkoet met grote rietstengels zeulen.

Zomer

In de zomer kan het erg druk zijn buiten, Iedereen is aan het genieten van het mooie weer. Wat je kunt doen is juist op een moment naar buiten gaan wanneer het nog rustig is. Bijvoorbeeld s’ochtends heel vroeg of juist vlak voordat de zon onder gaat. S’ochtends is het nog lekker fris van de nacht en zie je soms een hele lage mist over het landschap liggen. Echt prachtig! S’avonds is het vaak nog lang warm en kun je bijvoorbeeld genieten van de zonsondergang. Het veranderen van de kleuren in de lucht en het bewegen van de wolken is echt prachtig.

Rode lucht bij zonsondergang


Thuis mediteren

Als je er aan toe bent om met vaker te gaan mediteren kan het heel fijn zijn om thuis een plekje speciaal hiervoor in te richten. Dat helpt je met motivatie vinden om te gaan mediteren, en de meditatie is makkelijker omdat je een plekje hebt gemaakt dat voor jou prettig is. In mijn artikel Thuis je meditatieruimte inrichten lees je er alles over.