Deze website helpt je op weg met meditatie en mindfulness

Jij bent niet je gedachten

 

Er is één ding waarvan ik zou willen dat iedereen het wist. Een ding dat iedereen zich zou moeten realiseren.

En dat begint met de volgende vraag:

 

Weet je zeker dat jij de controle hebt? Dat jij echt alle keuzes maakt bij de dingen die je doet?

 

Of gaan er dingen automatisch? Doe je dingen onbewust?

Heb je de keuze om het niet te doen?

Bijvoorbeeld als je vol automatisme je telefoon pakt en facebook opent. Kun je die neiging weerstaan? 

Dit is natuurlijk en hele bekende. De gewoontes en lichte verslavingen waar we allemaal een beetje last van hebben.

Maar er zijn nog veel meer dingen die je doet waarvoor je niet gekozen hebt.

De controle kwijt zijn

Het bekendste voorbeeld waarin je niet echt in controle bent is wanneer je een liedje in je hoofd hebt. Dat speelt zich dan de hele tijd in je hoofd af. Je komt er maar niet vanaf, hoe graag je dat ook wilt.

Bedenk eens hoe vaak je eigenlijk de controle kwijt bent. Hoe vaak ben je bijvoorbeeld helemaal in gedachten verzonken? dat je bijna helemaal niks meekrijgt van je omgeving? Dat je letterlijk wakker geschud moet worden?

Heb je dan de keuze om ‘wakker’ te blijven? Lukt het als je dat zou willen?

Een ander meer serieus voorbeeld is piekeren. Hierbij wordt je helemaal meegesleurd in negatieve gedachten.

Ook een negatief zelfbeeld is vaak veroorzaakt door een negatieve spiraal van gedachten. Bij een negatief zelfbeeld hoort vaak de gedachte dat je ‘niet goed genoeg’ bent’.

Iedereen laat zich gemakkelijk als het ware leiden door hun gevoelens en gedachten. En dat is ook niet vreemd, want we weten niet beter.

Maar toch. Hoewel je misschien een moeilijke opleiding hebt afgerond of een belangrijke positie met veel verantwoordelijkheid hebt bij je werk. Je hebt eigenlijk niet eens echt de volledige controle over jezelf.

Je bent niet altijd helemaal ‘aanwezig’. En je neemt je gedachten heel serieus. Terwijl ze vaak maar onzin lopen te vertellen.

De controle terugnemen

Weet je dat je wel controle kúnt hebben? dat je niet altijd iets hoeft te doen met gedachten en gevoelens die in je opkomen?

Je kunt je gedachten onder controle krijgen. Ze minder serieus nemen en ze alleen inzetten wanneer jij dat wilt.

Dat doe je door te oefenen met bewust zijn. Met opmerken dat je bepaalde gevoelens en gedachten hebt. En er dan voor kiezen om je er niet door te laten leiden.

Als je hiermee oefent kun je veel over jezelf te weten komen, en meer bewuste keuzes maken. Ook leer je het volgende:

Jij bent niet je gedachten

Jij bent niet je gedachten. Denk daar maar eens over na. Probeer dit op je in te laten werken. Ben je het hier mee eens, of niet?

Het kan zijn dat je het hier niet mee eens bent. Je gedachten veroordelen deze uitspraak als onzin. Hopelijk heb ik je dan in ieder geval aan het twijfelen gebracht.

Je gedachten zijn eigenlijk een middel waar je van alles mee kunt. Een soort gereedschap. 

Jíj zit daaráchter.

Dat betekent dus ook dat je kunt kiezen om even helemaal niet te denken. Om even stil te zijn in je hoofd.

Want je hebt wel eens dat je piekert, dat je non-stop ergens aan denkt of dat je een liedje in je hoofd hebt waar je echt vanaf wilt. Volgens mij gebeurt het heus wel eens dat je even zou willen stoppen met denken.

Gebeurt dat wel eens? dat je helemaal niets denkt? Dat je even stil bent?

Dit gebeurt bijvoorbeeld als je heel gefocust iets moet doen met je lichaam. Zoals iemand die danst. Die denkt echt niet de hele tijd na over de bewegingen. De danser is even helemaal in het moment. En heeft geen gedachten.

Ook als je iets heel unieks meemaakt. Bijvoorbeeld als je een bijzonder dier ziet in de natuur, zoals een walvis of dolfijnen. Je bent dan niet alleen sprakeloos, maar je bent ook even echt stil. Het is even stil in je hoofd. En je bent gewoon met al je aandacht bij dat moment.

Oefenen met bewust zijn

Deze website gaat over meditatie en mindfulness. Met oefeningen om je bewustzijn te vergroten. Het kan zijn dat je daar helemaal niks mee hebt. Maar vergeet dan even alles waar je denkt dat mediteren over gaat. Vergeet zweverige praat, vergeet in een moeilijk houding zitten en je ogen dichtdoen. Je benen en je handen gek vouwen, je mag het allemaal vergeten.

Probeer gewoon eens de volgende simpele oefening:

  • Ga zitten en sluit eventueel je ogen.
  • Ga met je aandacht naar je gedachten. Merk ze op en ga er eventueel in mee. 
  • Focus daarna je aandacht op de geluiden om je heen.

Merk je dat wanneer je je aandacht geeft aan geluiden, je gedachten wat op de achtergrond raken? Je laat je er niet meer in meevoeren.

Door vaker deze afstand te creëren tussen jou en je gedachten, wordt je er beter in. Dan kun je vaker kiezen om je niet te laten meesleuren in je gedachten.

Het kan ook zijn dat je bij het proberen te focussen op je gedachten al een verschil merkt. Omdat je met je aandacht naar je gedachten wilt gaan leef je al vanuit aandacht, en niet meer vanuit je gedachten.

Zo ontdek je dat jij niet je gedachten bent. Dat er een zogenaamd ‘hoger’ bewustzijn zit achter jouw gedachten. Een intelligentie die veel groter is dan je gedachten.

Je weet het eigenlijk wel. Dat de beste ideeën in je opkomen als je stil bent. Als je rust hebt of een wandeling maakt.

Niet door heel hard na te denken.

Het besef dat jij niet je gedachten bent verandert alles. Veel meer dan je zou denken. Dat kun je alleen ervaren. En je zult het moeten oefenen.

Meer oefeningen

Hopelijk heb ik je interesse gewekt in het oefenen van meer bewust zijn. Van je minder laten leiden door je gedachten.

Hierover heb ik veel geschreven op deze website. 

Als je gewoon wilt beginnen met wat simpele oefeningen kun je het beste 6 meditatieoefeningen voor beginners lezen.

Wil je eerst uitgebreid lezen wat meditatie is? Ik heb een uitgebreid artkel geschreven waarin ik onder andere vertel wat je te wachten staat als je gaat mediteren: Wat is meditatie? – dit kun je verwachten als je gaat mediteren.

Succes!